Efter att SBU (kunskapscentrum för hälso- och sjukvåden ) släppte sin rapport om nya råd vid fetma blev jag så taggad att starta min egen blogg.

Skall äntligen rekommendationerna om lättmargarin och lightprodukter upphöra?

Använd riktigt smör på mackan, eller varför inte skippa smöret och testa mosad avokado i stället, så gott  och innehåller dessutom nyttigt fina fetter.

Skall bli mycket spännande om livsmedelsverket kommer att ändra sina rekommendationer?

Idag är rekommendationerna från SLV 50-65 % kolhydrater, 25-30% fett och 10-20% protein.

Varför inte välja 30% kolhydrater, 30% fett och 30% protein?

Den lite högre proteinmängden gör att man håller sig mätt och att sötsuget försvinner. Man tappar vikt utan att tappa muskler.

Fetterna skall givetvis komma från källor med enkelomättad fett (ägg, oliver, olivolja, nötter, rapsolja) och fleromättade fettsyror fram för allt Omega 3, (fisk, skaldjur, linfröolja, valnötter, chiafrön)

Med andra ord den typ av fetter som kroppen har lättare att förbränna och som påverkar blodfetterna positivt.

Kolhydraterna bör vara av den lite mer långsamma sorten (lågt glykemisk index = GI)som inte höjer blodsockret så mycket. Resultatet är att blodsockerkontrollen och insulinkänsligheten blir bättre. Humöret blir bättre pga. ett jämnare blodsocker.

Jag tror inte på en strikt LCHF diet, den innehåller på tok för lite kolhydrater för att man skall orka träna och för hjärnan som behöver en viss mängd kolhydrater för att fungera optimalt.

Risken är att man pga. sura ketoner (som uppstår när man äter lite kolhydrater) göra att skelettet urkalkas. Kroppen försöker att stabilisera surheten med att använda kalk från skelettet vilket leder till urkalkningen.

Vad skall man säga om 5:2 dieten? Troligen ytterligare en fluga.

5:2 handlar om kalorirestriktion vilket för sig är ok. Men det förutsätter att man äter förnuftigt resten av veckan. Frågan är också hur personerna mår under dessa två dagar som de lever på 500-600 kcal? Hur trevliga är man mot sin omgivning och hur produktiv är man på jobbet?

 Ät för all del frukt och grönt, variera gärna mellan olika sorter, det innehåller så många goda antioxidanter  och lösliga fibrer som vi behöver för att må bra.

Jag kommer att uppdatera min blogg i gång i månaden.

Nästa tema blir Mat vid nattarbeta.

 

Annonser