Vill slå ett slag för frukosten, som jag tycker är dagens viktigaste måltid.

I min profession som kostrådgivare och också sjuksköterska träffar jag många som har svårt att äta just frukost.

Jag upplever att speciellt yngre tjejer och killar ofta skippar frukosten. När jag frågar varför de inte äter blir svaret ofta att de inte hinner eller att det inte smakar med mat på morgonen.

Det innebär att ungdomarna inte äter något innan lunchen i skolan. Hur blir det då med koncentrationen och inlärningsförmågan kan man undra.

Man har sett i studier att barn som inte äter frukost har en större risk för att utveckla övervikt än frukostätarna och därmed också risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdom och diabetes typ 2 senare i livet.

De flesta ungdomarna jag träffar är i samband med att jag blir inbjuden som föreläsare till olika idrottsföreningar, anmärkningsvärt är att dessa hårdtränade killar och tjejer inte äter frukost alls. Förutom ovannämnda risker påverkas muskeluppbyggnaden, man bryter ner muskler samt att immunförsvaret påverkas till det sämre.

För idrottande ungdomar är det därför extra viktigt att fylla på energireserverna så att man orkar med skolan, läxor och träningar.

Jag brukar ge tips på frukostar som är lätta att göra, gröt, müsli, eller macka.  I ett fall gav jag tips till hen som inte kunde tänka sig äta något alls men kunde efterhand tänka sig att ta en banan med ett glas mjölk till.

En kille kunde inte tänka sig göra gröt på morgonen, det var för bökigt med kastrull på spisen som skulle passas, när jag upplyste att han kunde göra havregrynsgröt på tre minuter i mikron blev han förvånad men glad att det kunde göras så enkelt.

Efter en föreläsning på ett sommarläger för ungdomar, fick husmor på lägret dagen efter min föreläsning om bland annat vikten av frukost, koka extra portioner gröt då det snabbt tog slut.

Jag tror bestämt att det går att lära sig att äta frukost.  Det gäller att hitta en konsistens eller något som är lätt att äta. Man behöver inte äta direkt efter uppvaknandet, men det bör inte gå mer än 90 minuter.  Det går ju alldeles utmärkt att ta med sig frukosten till jobbet eller skolan.

 De som äter frukost håller ett jämt blodsocker och kommer sällan in i något blodsocker dipp som i sin tur gör att man hungrar efter sötsaker och faktisk äter mer kalorier under dagen än de som äter frukost.

Kontentan är att börja med goda frukostvanor tidigt i livet.

www.ellenskost.se

 

 

Annonser