Vad som är en bra frukost är det många skilda uppfattningar om!

Men förutsättningen för att frukosten blir så bra som möjligt är att vi tar oss tid att sitta ner i lugn och ro samt att tugga maten väl.  Blir inte frukoststunden bra tenderar resten av dagen blir likadan, stressig och på stående fot.

Mitt krav på frukosten är att den är god och mättar bra, samt att den lättlagad.

För att yoghurt/ müsli skall ge bättre mättnad kan man blanda i 1 dl kvarg 0.1%, man byter ut en del av yoghurten med kvarg helt enkelt.

Gröt ätarna kan blanda i keso 1.5% för att ge gröten en bättre mättnad. Variera gärna mellan havregrynsgröt och bovetegröt.

Fördelen med bovetegröt är att den inte höjer blodsockret, perfekt för de som ligger lite högt i blodsocker, eller som tänker GI. Bovete är dessutom glutenfritt.

Skölj bovete grynen ett par gånger i hett vatten innan användning, så förstörs ämnet fagopyrin som kan verka retande på slemhinnor.

Energi- och näringsinnehåll bovete, per 100 g:

Protein 11,1 g

Fett 2,0 g

Kolhydrat 65,3 g

Fibrer 5,8 g

Vatten 14,0 g

Tiamin 0,39 mg

Folat 40 μg

Fosfor 320 mg

Vitamin B6 0,4 mg

Järn 3,8 mg

Kalcium 18,0 mg

Kalium 460 mg

Magnesium 180 mg

Selen 5,0 μg

Zink 2,5 mg

 

Energi- och näringsinnehåll i ångpreparerat havregryn, per 100 g:

Energi 1544,2 kJ = 369,1 kcal

Na2+ 2 mg

Vatten 10,2 g

Fibrer 10 g

Protein 13,3 g

Fett 7 g

Askorbinsyra 0 mg

Kalcium 56 mg

Järn 5,3 mg

 

Havregryn har ett högt innehåll av tryptofan jämfört med andra sädesslag

Tryptofan är också ett utgångsämne vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin som har betydelse för sömn, avslappning och stämningsläge och även blodkärlssammandragande.

För att höja mättnadsnivån, kan man lägga till ett ägg till frukost, detta fint förpackade multivitamin från naturen gör att man står sig 1-2 timmar längre under förmiddagen.

För att frukosten skall kännas lite mer lyxig kan man lägga i frysta/färska bär på gröten/yoghurten, men skippa juicen.  Om man vill ha lite juice till helgen, välj då en men fruktkött som innehåller lite fibrer.

Måltidsdryck för vuxna är vatten och mjölk för barn.  Är barnen kinkiga med mjölken, gå för all del inte i ”o´boy fällan”. Servera vatten i stället.

Müslin skall givetvis vara sockerfri och gärna innehålla frön och eller nötter som ger bra fetter.

Titta gärna in på min hemsida för ett recept på glutenfri müsli som innehåller bara lite honung (1 ts) titta under fliken recept.

www.ellenskost.se

Välj en yoghurt som är naturell med lite fett i. Tycker man att det är svårt att vänja sig till en yoghurt utan smak, går det att i början blanda ut den sötade yoghurten med den naturella, och sedan successivt byta ut den. Jag lovar dig att efter ett tag undrar man hur man någonsin kunde äta den sötade varianten.

Kaffe eller te hör till frukosten, det är gott med varm dryck på morgonen och gör att vi piggnar till lite.

Ha en trevlig frukost stund!

www.ellenskost.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser