I mitt yrke som sjuksköterska träffar jag många som har odiagnoserade magproblem.

Faktum är att allt fler får magproblem i dag jämfört med tidigare, om vi gå 30 år tillbaka i tiden var IBS ett ganska nytt begrepp.  Men idag har fler än var tionde person besvär som kan hänföras till diagnosen IBS  (tidigare kallad colon irritabile)

Tidigare trodde man att symtomen hade en psykosomatisk förklaring, och IBS blev en diagnos som man tog till när man hade utrett patienten och inte hittat något fysiologiska fel.

Idag vet man att det är mer komplext än så. Senare forskning visar att symtomen till viss del möjligtvis kan bero på att man känner av tarmrörelserna bättre än andra?

IBS debuterar vanligen mellan 10 och 40 års ålder. Det är ovanligt att IBS debuterar efter 40 års ålder.

Symtomen som är kriterier för att ställa diagnos är:

Återkommande besvär av smärta eller obehag i buken under minst 3 dagar per månad de senaste 3 månaderna, symtomdebut för minst 6 månader sedan och med minst två av följande tre karaktäristika:

1. Lindring efter toabesök 2. Försämring associerad vid förstoppning 3. Försämring associerad med förändrad avföringskonsistens (lös eller hård mage+ gaser)

För många är det en lättnad att få en diagnos. De flesta har kanske redan listat ut vad symtomen beror på, Dr. Google är mycket upplysande både på gott och ont.

Men vad kan man göra själv för att lindra problemen?

Råden är hämtade från: Internmedicin

Allmänna råd

    • Regelbundna måltider fördelade jämnt över dagen. Hellre flera små än få stora måltider.
    • Tugga maten väl med stängd mun.
    • Ät långsamt och i lugn och ro
    • Drick för eller efter måltiden

Specifika kostråd

  • Specifika kostråd som kan gälla för vissa patienter:
  • Fet mat ökar smärtkänsligheten i tarmen och kan försämra gaspassagen. Vid diarré kan känslighet för fett förekomma.
  • Sötningsmedel och kolsyrade drycker är gasbildande.
  • Fiberrik mat är inte alltid gynnsam. Patienten bör prova sig fram till vilken mängd som är lämplig. Vid förstoppning kan en ökad fibermängd provas. Lösliga fibrer från havre, baljväxter, frukt och grönsaker är då att föredra.
  • Kaffe ökar mängden saltsyra i magsäcken och ökar motoriken i magtarmkanalen.
  • Alkohol och starka kryddor påverkar funktionen i mage och tarm.
  • Gasbildande livsmedel ökar spänningen i tarmen, t ex kål, lök, paprika, bönor mm.
  • Känslighet för laktos kan hos en del orsaka besvär. Om misstanke finns kan laktosreducerad kost provas. Laktos finns t ex i mjölkprodukter, messmör, mjölkchoklad och glass.
  • Flertalet patienter med IBS lider av kolhydratmalabsorption i födan och kan vara hjälpta av kostbehandlingen FODMAP där fermenterbara kolhydrater utesluts. Man bör då undvika:
  • Fruktos: Honung, äpple, päron, torkad frukt, fruktjuice
  • Laktos: mjölk, fil, yoghurt av ko, get och får
  • Oligosackarider: vete, korn, råg, havre, baljväxter, lök och vitlök
  • Sockeralkoholer: Godis, tuggummi, dietmarmelad, dietchoklad, avokado, svamp
  • Mjölksyrabakterier eller laktobaciller kan eventuellt hjälpa till att minska gasproblematiken. Bakterierna finns både i produkter som fil och yoghurt, fruktdrycker samt i tablettform.
      • Övriga faktorer Övriga faktorer som kan påverka magtarmkanalen och ge ökade symtom:
      • Rökning och snusning
      • Fysisk inaktivitet
      • Stress i vardagen
      • Låg trivsel i vardagslivet (arbete, hem, socialt)
      • Dålig sömn
      • Oregelbundna arbetstider
      • Kombinerad behandling med avslappningsövningar och stresshantering kan hjälpa patienter att hantera sina symtom då oro är vanligt förekommande. Patienter bör även uppmuntras till att utöva fysisk aktivitet. Medicinsk yoga som fokuserar på andning kan vara effektivt för att sänka stressnivån i kroppen.

      Ellens råd:

      • Om du försöker att utesluta olika livsmedel vid misstanke om att det förvärrar dina symtom. Tänk på att uteslut ett livsmedel i taget, det tar ca 14 dagar att utvärdera om det har gett resultat eller inte.
      • Skriv kostdagbok, då får du en bättre bild av vad som kan orsaka ökade besvär.
      • Dimetikon 200 mg fyra gånger dagligen (Minifom) mot gaser
      • Ha tålamod!

      • Behöver du hjälp med att komma tillrätta med dina magproblem?

      • Hör av dig till:

      • http://www.ellenskost.se

       

      Annonser