jordgubbe

Antioxidanter är ett samlingsnamn för en rad ämnen.
Vissa är vattenlösliga andra fettlösliga, men har en sak gemensamt de skyddar dig mot fria radikaler.
För mycket fria radikaler orsaker olika skador, och för att skydda oss mot dessa behöver vi få i oss antioxidanter.
Källor till fria radikaler är:
Läkemedel
Solstrålning
Högt intag av fleromättade fetter
Rökning
Inflammationer/infektioner
Överdrivet intag av järn och koppar (i små mängder livsviktigt)
Fysik träning
Jag skall förklara den sista punkten på listan, fysisk träning, det är ju bra!
Det som händer när vi tränar är att muskelarbetet frigör en massa energi som reagerar med syre, denna förbränningsprocess gör att det bildas fria radikaler.
Sluta inte träna efter detta, träning har så många andra hälsobringande effekter och det finns en ”nödbroms”, nämligen antioxidanter
De viktigaste antioxidanterna produceras i våra kroppar. Den kanske viktigaste antioxidanten glutation bildar kroppen själv och skyddar leven från gifter och t.ex. alkohol.
Produktionen av glutation är svår att påverka med kosten, men vissa proteiner kan ha betydelse för mängden av ämnet i levern.
Grönsaker, bär och frukt är generellt de bästa källor till antioxidanter i maten.
En del antioxidanter är vattenlösliga (vitamin E, C, betakaroten) och skyddar de vattenlösliga delarna i kroppen som blod, lymfa och cellernas vattenfyllda inre.
De fettlösliga antioxidanterna skyddar blodfettspartiklar och cellmembraner.
Det flesta antioxidanter från vår kost är polyfenoler, karotenoider (tomat, paprika, morot) alltså färgämnen i grönsaker samt Thiocyanater som är svavelinnehållande ämnen i lök, vitlök och kål.
Lista på några livsmedel som innehåller polyfenoler:
Äpplen
Björnbär
Svart te
Blåbär
Broccoli
Fullkornsflingor
Körsbär
Tomater
Kaffe
Tranbär
Mörk choklad
Grönt te
Apelsiner
Persikor
Plommon
Hallon
Spenat
Jordgubbar

För att få det bästa skyddet av antioxidanter i kosten gäller det att variera mellan olika frukter och grönt. Ha därför som vana att välja mellan olika frukter, bär och grönsaker till dagens måltider.

Vill du veta mer om hur du kan optimera din kost.

Ta kontakt med en Leg. Sjuksköterska och kostrådgivare Ellen.

http://www.ellenskost.se

Annonser