Nu i dagarna väntar julbord för många, här kommer en guidning för dig som önskar att undvika fettbomberna.

Julen är en av våra största mathögtider med dignande julbord fyllda med mat och godsaker.

Julbordets fördel är att det bjuder på mycket småplock .

Nackdelen är att vi lätt äter för mycket mat och vi äter maten för snabbt.

För dig som vill satsa på en hälsosam jul, så finns det många hälsosamma maträtter på det svenska julbordet.

Tänk på att äta ordentligt även innan julbordet, så att du inte spar dig under dagen för att äter en stor mängd mat framåt eftermiddagen eller kvällen.

Det är hälsosammare att äta en bastant frukost, så att matsmältningssystemet håller igång och kan ta omhand all julmat. Det är lätt att jultallriken fylls med ett stort berg av mat som sedan behöver kastas eller som du äter upp trots att du inte är sugen.

Gå ett varv kring bordet och bestäm vilken mat du ska välja.Ta lite av de saker du valt att äta och undvik de saker som du egentligen inte vill ha.Ta bara om utifall att du fortfarande är hungrig och avsluta måltiden innan du blir proppmätt.

Liksom lax, så är sill en fet och hälsosam fisk.

Häll av den sockerrika lagen hos den inlagda sillen, så det ett ypperligt julmatsalternativ. Undvik feta inläggningar.

Ägg är en bra proteinkälla. Fördelen med ägg är att det mättar bra, vilket sannolikt gör att du äter mindre av andra rätterna.

För att minska på intaget, så är det bra att skära bort fettet från den färdiga skinkan.

Fyll på jultallriken med mycket grönsaker, både för fibrernas skull och för att öka intaget av vitaminer och mineraler. Råa eller lätt upphettade grönsaker innehåller enzymer och är rika på vätska vilket hjälper till att spjälka den mer svårsmälta maten på julbordet.

Många gratänger och röror är väldigt feta och rika på grädde och majonnäs. Fråga vad de innehåller innan du äter av dem. På så sätt är det lättare att minska ner den julmat som är energi.

Ett sätt för att hålla vikten och hälsan i behåll, är att tänka kvalité istället för kvantitet. Ta hellre mindre mängd dessert eller julgodis och välj det du verkligen älskar och njuter av. Välj med fördel nötter i stället för ost.

Det kan låta som ett självklart råd, men när det väl sitter där med ett omåttligt julbord så är det otroligt lätt att äta för snabbt och svälja maten innan den är färdigtuggad. När du dricker mycket till maten, så sköljs maten ner utan att tuggas ordentligt och det är lätt att du får ont i magen med gaser istället för att bli mätt och belåten.

Tugga maten noga, ät långsamt, känn efter om du verkligen vill ha mer mat och ät med huvudet istället för med ögonen.

Och till sist drick åtminstone vartannat vatten, alkohol innehåller ju en del kilokalorier:

 Alkohol 1dl innehåller

Rött vin 72 kcal per

Rosè vin halvtorrt 81 kcal

Vitt vin halvtorrt 81 kcal /sött vin 99 kcal

Vinglögg 125 kcal

Cider 5.6 vol% 72 kcal

Öl 5.6 vol% 47 kcal

Whiskey   225 kcal

Brännvin 222 kcal

Annonser