Vecka 51

Veckans visste du att:Det finns knep för att aldrig bli hungrig även om man äter hälsosamt!

*Protein mättar bra

*Undvik sött och allt som har söt smak

*Undvik snabba kolhydrater

*Ät regelbudet, 3 huvudmål och 2 mellanmål

*Ät varm mat

*Het, kryddstark mat, mättat bra, samt höjer ämnesomsättningen.

*Drick vatten

Vecka 50

Veckans visste du att: En låg D-vitaminhalt i kroppen kan öka risken för diabetes typ 2. D-vitamin håller blodsockret i schack. Ett dagligt intag av D-vitamin kan därför ses som rent förebyggand.

Vecka 49

Dagens visste du att:

Vissa påstår att man blir fet av frukt. Det stämmer inte riktigt, fruktos från färsk frukt kan inte jämföras med ren fruktos som är tillsatt i livsmedel och som bidrar till att öka fettinlagringen.

Frukt innehåller vitaminer, mineraler, fibrer, vatten, antioxidanter och kolhydrater (ca 10-20% beroende på typ av frukt)

Ett äpple innehåller ca 10% kolhydrater det vill säga att 1 kg äpplen ger 100 g kolhydrater vilket i sin tur motsvarar 5-6 skivor bröd eller 300 gram kokt pasta.

Du kan tryckt äta 2 frukter per dag, om man tränar regelbundet kan du äta mer!

Vecka 48

Veckans visste du att: maten vi äter innehåller ca 200 sorters fett? Alla dessa fetter har olika förmåga att lagras som fett i kroppens fettceller, med andra ord blir du fet av vissa sorters fett, medan andra sätter fart på kroppens fettförbränning. Vill du veta mer om hur du kan optimera kroppens fettförbränning?

Vecka 45

Veckans visste du att: När du tränar frigörs ämnet dopamin, och sötsuget försvinner, man bli mer motiverad till att äta nyttigare mat samt mer tillfreds. Så hitta en träningsform som passar dig och som du tycker är rolig. Så låt inte chokladen vara din dopamin utlösare, det blir en kortvarig glädje. Träning däremot ger ett bestående resultat, men behöver att fyllas på några gånger i veckan

Vecka 37

Veckans visste du att: sura ingredienser och livsmedel sänker pH-värdet på maten och ger en signal till magsäcken att hålla maten kvar längre vilket ger ett lägre GI-värde och en lägre blodsockernivå. Mera citron och vinäger i maten!

Vecka 35

Dagens visste du att: 3 sätt att undvika mat koma efter lunch/middag: 1. Drick ett stort glas vatten 2.Drick en kopp kaffe eller te med kanel i. 3. Ta en promenad

Vecka 34

Veckans visste du att: Dessa livsmedel innehåller socker? Läs alltid på förpackningen! • Ketchup/såser/dressing • Yoghurt • Müsli och flingor • Kex • Juice • Mjukostar och kaviar • Bröd

Vecka 33

Veckans visste du att: Vitamin C är en av de viktigaste antioxidanterna när det gäller träning och prestation. Den kan minska muskelskada och motverka träningsvärk. Bästa källorna: Kiwi, apelsin, paprika, svarta vinbär, broccoli samt lite i potatis.

Vecka 32

Veckans visste du: Vad en kostrådgivare gör?

*Ger råd/coachning vid viktnergång

*Ger råd/coachning om man vill gå upp i vikt. T.ex. om man vill gå upp i muskelvikt eller bara lägga på sig några kilon på ett hälsosamt sätt.

*Rådgivning till dig som vill förbättra din kosthållning. T.ex. äter du för sällan? blir du trött på eftermiddagen? hur bli av med sötsuget på kvällen?

*För dig som tränar: hur skall jag äta och dricka före under och efter träning?

*Rådgivning för dig med magproblem: t.ex. vid IBS, bullrig och svullen mage.

*Livsstilsanalyser, jag tar pulsen på din livsstil.

*Följer med dig till livsmedelsaffären för att hitta bästa valen av livsmedel.

*Kostföreläsningar för föreningar och företag där jag anpassar föreläsningen efter önskemål och behov.

Som sjuksköterska med specialkompetens inom Astma/KOL och allergier samt med tillstånd från socialstyrelsen utför jag följande kontroller:

*Blodtryck och puls

*Blodfettskontroller

*Blodsockerkontroller

PEF- mätning, mått på maximala utandningsflödet i liter/ minut.

*Hälsokontroller

*Rådgivning vid glutenintolerans samt livsmedelsallergier.

Som Kostrådgivare utbildad vid Pauluns näringscenter får man numera en licensiering som är ett kvitto på att man har adekvata och uppdaterade kunskaper som kostrådgivare. Licensierings tester krävs med jämna mellanrum. En kvalitetsstämpel helt enkelt.Som sjuksköterska med specialkompetens inom astma/KOL och allergier och med tillstånd ifrån socialstyrelsen utför jag flöjande kontroller: Blodtryck och puls Blodfettskontroller Blodsockerkontroller PEF-mätning: mått på maximala utandningsflödet i liter/minut Hälsokontroller Rådgivning vid glutenintolerans och livsmedelsallergier.

Som kostrådgivare utbildad vin Pauluns näringscenter får man numera en licensiering som är ett kvitto på att man har adekvata och uppdaterad kunskaper som kostrådgivare. Licensering tester krävs san med jämna mellanrum, en kvalitetsstämpel helt enkelt.

Mer information hittar du på: http://www.ellenskost.se

Vecka 31

Veckans visste du att: Sömnkvaliteten påverkar din vikt! Efter en natt med dålig sömn kan vi äta få i oss mer än 500 kcal än normalt. Det blir helt enkelt störningar i hormonerna. Följande sker: Ghrelin är ett hormon som produceras i magsäcken ökar= vilket ger ökad aptit speciellt på sött Leptin är ett hormon som finns i fettvävnad minskar (ett hormon som ger oss mättnad) = ökad hunger. Sämre insulinkänslighet = sämre blodsocker balans som i sin tur ger sötsug.

Ökad kortisolnivå på kvällstid = höjer blodsockret, vilket leder till inlagring av fett i kroppen.

Vi har ett högre kortisolvärde på morgonen när man vaknar, kortisolet som är kroppens eget kortison sjunker normalt under dagen.

Vi har ett högre kortisolvärden på morgonen när man vaknar, kortisolet som är kroppens eget kortison sjunker normalt sätt under dagen. Så med facit i hand, lägg dig i tid.

Featured image

Hälsa består av många små pusselbitar!

Kommentera gärna.

Dela gärna!

Gilla gärna Ellens Kost och Hälsa på Facebook!

http://www.ellenskost.se

Annonser