Har du funderat på varför vi inte matar våra djur med bakelser chips, Cola och godis?  Jo, just det de blir sjuka. Och det blir vi med, kanske inte lika iögonfallande som när man matar djuren men fel mat, för de blir ofta sjuka mycket snabbare, för människan tar det längre tid innan vi utvecklar sjukdom.

Featured image

Papperskorg?

Vi har till viss grad har vi anpassat oss till den nya kosten som vi äter i dag, (t.ex. mjölk) men ca 80 procent av västvärldens födointag idag är artfrämmande för människan.

När maten vi  äter orsakar sjukdomar så sker det sannolikt så att biologiskt aktiva ämnen i maten rubbar tarmfloran, bryter ner skyddsbarriärer i tarmen och blodkärlen och blockerar eller aktiverar tiotusentals receptorer i kroppens endokrina och metabola system.

Vårt immunförsvar finns i tarmen ca 70-80%, resterande finns i mjälte, benmärg och lymfkörtlar. Det vi äter har därför en avgörande inflytande på vår hälsa .

Det finns olika ämnen i maten som påverkar inflammationer i kroppen, de mest kända är transfetter och mättad fett men även hård stekning och vitt socker bidrar.

Sedan 50 talet har intaget av mättad fett per individ och år fördubblats , medan intaget av omega 3- fettsyror har minskat och intaget av omega 6-fettsyror ökat kraftigt.

Intaget av socker har ökat från ca ½ kg till nästan 50 kg per peson och år under samma tidsperiod. 

Näringsämnen ändrar form och beteende när man tillagar dem. Det kan även bildas nya ämnen. AGE och ALE står för (advanced glycation/lipoxation end products) och AGE bildas när man hettar upp och processar kolhydrater och protein. Speciellt socker reagerar på detta. ALE är när fett och protein reagerar. Upphettad och industriellt processad mat tillför kroppen en mängd av dessa ämnen.

Förhöjda nivåer av olika AGE/ALE substanser i kroppen ses vid nästan alla kroniska sjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar, RA, diabetes, metabolt syndrom, allergier, värk mm. När maten upphettas förstörs en hel del antioxidanter, men tomat är ett undantag, den blir faktiskt nyttigare om den varmas upp, Lyckpenet i tomaten ökar efter uppvärmning.

Minska halterna av AGE/ALE i kroppen gör man genom att äta med kål, broccoli, bär, grönt te, sojaböna, äpple, citrusfrukter, lök, gurkmeja, chilipeppar, curry, kryddnejlika, mm. Även vissa vitaminer har visat sig ha en positiv effekt.

Studier visar att dem som satsar på sin hälsa genom träning och genom att äta mer hälsosamt har en minskad risk för utveckling av hjärt-kärlsjukdom, diabetes och vissa typer av cancer.

Ett annat råd är att göra all mat från grunden och använda bra råvaror, använd inga hel eller halvfabrikat.  Då har du själv koll på vad du stoppar i din mat.  Försök att hålla ner temperaturen vid upphettning av mat, undvik hårdt stekta eller brända ytor. Läs innehållsförteckningen på livsmedlen, ändvänd så rena produkter som möjligt utan en massa kemiska ämnen.

Gå in på: http://www.ellenskost.se

Har du en fråga?

Lämna gärna en kommentar!

Annonser