Enkelomättat fett är mycket bra för vår hälsa och ett flertal av våran vanliga nötter innehåller en hel del enkeltomättad fett. Undvik nötter som rostats med hydrerade oljor eller socker. Naturella nötter är bäst!Nötter och frön innehåller massor av antioxidanter och aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin som motverkar depressioner

Mandel 10 st =60 kcal

Enkelomättad fett 51 E%

Fleromättad fett 16 E%

Mättad fett 7 E%

Innehåller vitaminer som: E, B1, B2, B9 (folacin), B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, Ca, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink)

Mandel: Bland de mest näringsrika. Rik på protein och E-vitamin. Sötmandlar sänker det onda LDL-kolesterolet

Hasselnötter 10 st =66 kcal

Enkelomättad fett 68 E%

Fleromättad fett 9 E%

Mättad fett 6 E%

Innehåller vitaminer som: E, B1, B2, B9 (folacin), B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, Ca, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink)

Hasselnöt: Ganska fettsnål, rik på fibrer och E-vitamin.

Valnöt 10 st = 268 kcal

Enkelomättad fett 19 E%

Fleromättad fett 53 E%

Mättad fett 8 E%

Innehåller vitaminer som: E, B1, B2, B6, B9 (folacin), B3 (niasin), C-vit

Innehåller mineraler som: K, Ca, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink), Se (selen)

Valnöt: God källa till nyttigt fett (omega 3)och magnesium.

 Cashewnötter 10 st = 94 kcal

Enkelomättad fett 42 E%

Fleromättad fett 12 E%

Mättad fett 14 E%

Innehåller vitaminer som: E,B1, B2, B6, B9 (folacin), B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink)

Cashew: Släkt med mango och pistasch. Rik på protein.

Paranötter 10 st 169 kcal

Enkelomättad fett 33 E%

Fleromättad fett 28E%

Mättad fett 20E%

Innehåller vitaminer som: E, B1, B9 (folacin), B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, Ca, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink) Se (selen)

Paranöt: innehåller ganska mycket mättad fett, mycket selen

Pekannötter 10 halvor 103 kcal

Enkelomättad fett 56 E%

Fleromättad fett 22 E%

Mättad fett 7 E%

Innehåller vitaminer som: E, B1, B2, B6, B9 (folacin), B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink) och Se (selen)

Pekannöt: Påminner om valnöt i smaken, men sötare. Rik på enkelomättat fett och innehåller B-vitaminer och selen.

Pistagenötter 10 st 48 kcal

Enkelomättad fett 49 E%

Fleromättad fett 11 E%

Mättad fett 9 E%

Innehåller vitaminer som: E, B1, B2, B9 (folacin), B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, Ca, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink)

Pistasch: God källa till protein och fibrer.

Jordnötter  10 st 76 kcal

Enkelomättad fett 38 E%

Fleromättad fett 24 E%

Mättad fett 11 E%

Innehåller vitaminer som: E, B1 B6, B9 (folacin), B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, Ca, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink)

Jordnöt: (ärtväxt) Kolhydratsnål och rik på nyttigt fett, B-vitaminer E-vitamin och protein.

Macadamianötter 10 st 103 kcal

Enkelomättad fett 69 E%

Fleromättad fett 2 E%

Mättad fett 14 E%

Innehåller vitaminer som: B1 B6, B3 (niasin)

Innehåller mineraler som: K, Ca, P(fosfor), Mg, Fe(järn), Zn(zink) och selen

Macadamianöt: Ganska kalorisnål, rik på nyttigt fett, innehåller selen.

Järn i nötter

Nötter innehåller icke hemjärn, Fe3+

Icke hemjärn finns i vegetabilier, t.ex. spenat, ärtor, bönor, bröd, nötter och torkad frukt.

Det binds i kroppen till proteinet transferritin.

Normalt sett absorberas ca 10% av det icke hemjärn som vi äter, men om vi har järnbrist så tar vi upp mer, kanske 20%.

Icke hemjärn kan omvandlas till hemjärn om det får en elektron.

Det kan det få av vitamin C. Därför tar vi upp icke hemjärn bättre om vi dricker exempelvis C-vitaminrik juice till mackan. Vi tar även upp icke hemjärn bättre om vi äter proteinrik och syrad mat.

Selen i nötter

Selen Se ingår i en av de antioxidanter som vi kan bilda själva. Den tar den hand om skadliga ämnen inne i cellvätskan. Selen är också viktigt för immunförsvaret.

Brister kan ge ökad risk för hjärtkärlsjukdom och cancer samt muskelförtvining,

Selenrik mat är exempelvis fisk, ägg, fågel, skaldjur och nötter.

E-vitamin i Nötter

Vitamin E är fettlöslig och vi måste äta fett för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig den.

E-vitamiet är vår viktigaste antioxidant i fettfas. Den viktigaste uppgiften som det har är att skydda våra cellmembran.

Vitamin E kan även skydda LDL – det onda kolesterolet från oxidation och skyddar därför mot åderförkalkning.

E-vitaminet kan även ge ett visst skydd mot vissa cancertyper genom att det har förmågan att fånga fria radikaler, stimulera kroppens immunförsvar och hämma bildningen av cancerframkallande nitrosaminer.

B-vitaminer i nötter kommer i nästa inlägg!

http://www.ellenskost.se

MANDLAR

Mandel bästa nöten

Annonser