Hjärtat och blodvolymen Motion ökar hjärtmuskelns slagvolym och blodvolymen. Ett tränat hjärta slår ca 73.000 slag per dygn (40 slag i minuten i vilopuls) medan ett otränat hjärta slår drygt 100.000 slag (60-80 slag i minuten).

Motion sänker blodfetterna. Den ”goda” kolesterolet HDL ökar och det ”onda” LDL minskar, vilket i sin tur minskar risken för hjärt/kärlsjukdomar, åderförkalkning, högt blodtryck och diabetes.
Mage och tarm. Motion förbättrar tarmrörelserna och motverkar olika mag- och tarmsjukdomar.

Bentäthet. Kroppen svara på belastningen av skelettet vid t ex löpning och promenader och stärker skelettet.

Bättre kondition. Cellernas förmåga att omsätta syre och näring till energi ökar. Du får bättre kondition och lättare att hantera dagliga ansträngningar.

Viktminskning. Motion reducerar fetman och dess följdsjukdomar, som åldersdiabetes och ledbesvär.

Muskelbesvär. Motion ökar rörligheten i armar och ben, kan ta bort spänningar i axlar och nacke.

Stresshormoner. Stress skapar sjukdomar. Motion låter oss agera ut stressen. Motion är lite som meditation, där tankarna får löpa fritt i lugn och ro. Stressande tankar bearbetas och du ser problemen klarare.

Ge dig själv 30 -45 minuter om dagen!
Vuxna rekommenderas enligt SNR (Svensk NäringsDeklaration 2005) att utöver vanliga dagliga rörelser motionera minst 30 minuter om dagen med måttlig eller hög intensitet. Det kan vara en rask promenad, cykeltur, simning, gympa eller liknande. 

Annonser