Socker är en typ av kolhydrat. Kolhydrater används till energi i vår kropp. Som kolhydrat betraktad är socker varken sämre eller bättre än någon annan. Det är helt enkelt högoktanigt bränsle. Problemet med socker ligger på en annan nivå.

¤ Rent socker innehåller bara energi. Inte en ende vitamin, inga mineraler, inga proteiner, fibrer…………bara energi. Vid hård träning så kan man öka sockerintaget något med produkter som också ger näring. Är man däremot lågenergiförbrukare, så ger socker snabbt all den energi vi behöver, utan att bidra med den näring som vi ju också måste få i oss.

¤ Socker ger en kick! Det söta och även det feta, som t.ex. godis och glass aktiverar hjärnans lustcentra och belöningssystem, opiaterna.

Varför är det så? Jo, det har att göra med ett arv från stenåldern. Det söta och det feta ger mycket energi och det var precis vad våra förfäder behövde. De kunde ju kanske få gå utan mat flera dagar i sträck. Idag längtar vi fortfarande efter det söta och feta, även om vi vanligtvis aldrig behöver svälta.           

Tyvärr verkar det vara så att fler opiater bildas ju mer socker och fett som vi äter. Alltså – ju mer godis som vi stoppar i oss, desto mer längtar vi efter ännu mer.               

¤ Socker är en snabb kolhydrat. Alla kolhydrater sönderdelas eller byggs om till glukos, eller blodsocker, i vår kropp. De snabba kolhydraterna bryts ner och höjer blodsockerhalten snabbt.   

Liksom alla snabba kolhydrater, som vitt bröd, kex och flingor, så kan socker orsaka stora blodsockersvängningar. Om vi får lågt blodsocker blir vi trötta, hungriga och på dåligt humör.

Om vi ofta utsätter vår kropp för detta, så kan det göra att vi blir överviktiga, får diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

Av detta kan man dra slutsatsen att det är mängden socker som avgör om det ska bli skadligt eller inte. 

Hur mycket socker kan man äta utan risk? Ja, de rekommendationer som finns idag säjer att max 10 % av vårt energiintag bör komma från socker. Hur mycket som det är för dig beror på hur mycket energi som just du behöver, men det kan vara ca 50-75 g rent socker per dag. Det år att byta ur allt vitt socker med honung som har en mindre skadlig inverkan på kroppen.
Om du vill veta hur mycket socker som just du brukar äta så kan du enkelt kontrollera det i kostdataprogrammet Energibalansen. 

Här kan du registrera dina måltider i ”matens energi” och gå in på fliken ”matens näring” och titta i diagrammet som visar tillsatt socker.

Anmäl dig på: http://www.ellenskost.se
Testa en månad för 99kr 

Annonser